Met mijn 2 oudere zussen spelen met ons eerste poppenhuis, 1953

woensdag 1 juni 2011

27 -31 mei 2011

Omdat we een aantal dagen geen internet gehad hebben volgen hier de verslagen van diverse dagen tegelijk. Ook hier op de camping ligt de verbinding eruit maar nu zit ik in een “Salon de thé” in Lourmarin waar je gratis internet hebt bij gebruik van een kopje koffie of thee.

27 mei 2011.

Vanmorgen ging ik de toiletcassette legen en werd staande gehouden door de buurman die vroeg: “is uw man patient?” Ik begreep  niet zo goed wat hij bedoelde en vroeg hem waarom hij dat dacht. Hij zei: “omdat u met de caravan rijdt en het chemisch toilet leegt”. Ik kon hem vertellen dat er met mijn “patient” niets aan de hand was en hij normaal functioneert!!!! We hebben er maar eens smakelijk om gelachen.

Na een rit van ca. 30 km. kwamen we bij Polo en Marina aan waar we zeer hartelijk ontvangen werden. Na bijgepraat te hebben vertrokken we naar hun dochter in de Beaujolais die daar, samen met haar man, een wijngaard heeft. Als apératief dronken we een heerlijke rosé van eigen kelders waarna we vertrokken naar een restaurant hoog in de heuvels. Inmiddels hadden we wel ontzettende honger gekregen want we gingen pas om half 10 eten en dat zijn wij niet gewend. Maar het was de moeite van het wachten waard want het was een fantastische maaltijd. De  heel erg dikke kok/eigenaar kwam nog een praatje maken terwijl Chris zijn handen waste in een wel heel aparte wasbak, het licht ging uit zodra het water aangezet werd en er kwam een roze gekleurde straal uit de kraan, zoals op de foto te zien is. Ook kwinkeleerden er vogeltjes zodat het al met al een psychedelisch geheel werd, een beetje Las Vegasachtig. Een prachtig design restaurant en het uitzicht over de vallei was adembenemend.
Weer terug in Pirajoux (waar Polo en Marina wonen) konden we in onze eigen caravan slapen en hadden we de beschikking over een toilet en douche die in de aangrenzende B&B zat. Ze hebben hun kleinzoon te logeren, een schattig jochie van 16 maanden waar ze helemaal gek mee zijn want ze hadden niet gedacht dat hun dochter (een andere dochter dan die van de wijngaard) nog een kind zou krijgen.
Het enige probleem was de kerkklok waar we pal onder sliepen, ieder half uur sloeg hij dus veel slaap hebben we niet gehad.

28 mei 2011

Om 9 uur ontbijt op het terras, althans wat voor ontbijt moet doorgaan, koffie en een croissantje met chocolade en toast met jam (eigengemaakt).
Daarna naar de markt met alleen maar groente, fruit en gevogelte in Bourg en Bresse en na thuiskomst een heerlijke maaltijd met sla vooraf, een gewoonte in Frankrijk. Daarna armeluis kikkerbilletjes, dit zijn de sleutelbeentjes van de beroemde Bresse kippen, klaargemaakt in een heerlijke saus, daarbij geroosterde nieuwe aardappelen en kaas toe.
In de middag hebben we een tochtje door de Jura gemaakt en werden ons allerlei beroemde gebouwen en plaatsen getoond. Vooral Louhans met zijn eeuwenoude arcades (bogen) was zeer de moeite waard.
Het avondeten was een spektakel op zich, er ging van alles fout. De dochter en schoonzoon waren gearriveerd en we zouden gaan barbequen. Tegen de tijd dat de bbq op temperatuur was ging de telefoon en het bleek dat oma (de moeder van Marina) een aanrijding veroorzaakt had. Dus dochter en schoonzoon (die bij de politie werkt) erop af en na zeker een uur, toen al het vlees goed zwart geblakerd was want de bbq was ook nog eens in de fik gegaan, kwamen ze weer terug. Het ongeluk viel erg mee, alleen blikschade. Maar goed, we hebben het zwart een beetje van het vlees afgekrabbeld maar de smaak was niet je dat. Inmiddels was oma ook nog op komen draven en verkondigde mokkend dat het echt haar schuld niet was en hoe Martial (de agent) ook redeneerde, ze was niet te overtuigen. Noel, de burgemeester van het dorp, tevens de broer van Marina, die ook zou komen eten met zijn vrouw, was plotseling naar het ziekenhuis gebracht met een virusinfectie in de longen. Dus tijdens de maaltijd telefoontjes bij de vleet. Het halve dorp is daar nl. familie van elkaar en houdt elkaar op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Intussen was oma, als een soort behang, in slaap gevallen en op de achtergrond speelde de televisie vrolijk verder. Ook de kleine Arthur liet zich niet onbetuigd en scharrelde de hele avond door de kamer en moest constant in de gaten gehouden worden want een box kennen ze blijkbaar niet en de kinderen zijn gewend heel laat naar bed te gaan. Kortom, een gedenkwaardige avond maar we hebben het toch heel leuk gehad. Om een uur of 1 waren we weer in de caravan waar de kerkklok ons nog lang wakker hield.

29 mei 2011

Eigenlijk, in vergelijking met gisteren, een ontspannen dag. Na het ontbijt een ritje door de omgeving, brood, gebakken op takkenbossen, gehaald, iets gedronken in het café en daarna een kartingbaan bezocht waar we net op tijd waren om er ééntje uit de bocht te zien vliegen, zo de strobalen in.
Terug voor de lunch die deze keer wel heel rustig verliep. Arhur was weer met vader en moeder mee en er kwam een vriend mee eten.  Het aperatief bestond uit champagne, meloen en salade gevolgd door heerlijke maigret de canard met groene pepersaus en nieuwe aardappelen en de nodige witte wijn. Zelf kon ik niet drinken want ik moest nog rijden.
Het Frans spreken viel alles mee, met behulp van Chris en goed nadenken kwam ik er wel uit en ze begrepen me zelfs de meeste tijd  ook nog.
Om 4 uur koppelden we de caravan weer aan en gingen op weg naar  Anneyron in het Rhonegebied.
Het is de bedoeling dat we morgen hier ook nog blijven en een rustdag houden.

30 mei 2011

Vandaag hebben we dus een rustdag gehouden, alleen wat boodschappen gedaan en een klein ritje in de omgeving gemaakt. We kijken hier uit over het Rhonedal en vooral ’s avonds is het erg mooi met alle lichtjes in het dal.

31 mei 2011

De rustdag heeft ons goed gedaan en vandaag zijn we verder zuidwaarts getrokken naar de Luberon, een rit van 243 km. We hadden het adres van deze camping gekregen van mensen die we op de camping in Pont de Vaux ontmoet hadden. En inderdaad, een leuke camping met ruime plaatsen. Het weer is inmiddels een stuk slechter geworden, onderweg wat regen en hier is het behoorlijk koel en zwaar bewolkt. Ze geven de komende dagen ook niet van dat geweldige weer op maar we doen het er maar mee.
Vanmiddag zijn we naar Lourmarin gewandeld, een schattig dorpje met smalle straatjes en leuke winkeltjes waaronder een galerie die we even bezocht hebben.

Galerie in Lourmarin
 Delicatessenwinkel in Lourmarin
 Lourmarin
 Marina en de caravan op de "camping a la ferme"
 kleinzoon Arthur
 de wijnkelders van Anita en André Kuhnel, dochter van Polo en Marina
 En dit is alleen nog maar het voorgerecht in het restaurant in de bergen
 Met z'n allen aan tafel
 het desertbuffet
 de magische kraan
 de bbq wordt aangestoken

de bogen van Louhans
 Louhans
 de wijnvelden

1. hahaha,, nou mij heb je al bij de eerste alinea! Je bent ook een halve kerel, ik heb het van geen vreemde..;)
    Klinkt allemaal leuk en gezellig, heb je je een beetje staande gehouden tussen die fransozen? In ieder geval gedenkwaardig geweest..